Pada pendapat anda, bagaimana anda dapat membantu murid anda mencapai pertumbuhan dan perkembangan yang optimum? Asaskan perbincangan anda pada tajuk-tajuk berikut :
Pertumbuhan ialah suatu proses perubahan yang bersifat kuantitatif. Ia merangkumi perubahan dari segi saiz, tinggi dan berat badan. Perubahan-perubahan tersebut mudah dilihat serta diukur.
Manakala perkembangan pula membawa maksud perubahan kuantitatif dan kualitatif yang berlaku secara berterusan terhadap manusia dari janin hingga mati. Perubahan ini sukar diukur tetapi dapat dilihat.
Berdasarkan teori-teori yang dapat diperkenalkan oleh pakar-pakar psikologi yang terdiri daripada Arnold Gesell, Robert Havighurst, dan Jean Piaget, pengetahuan tentang pertumbuhan dan perkembangan kanak-kanak banyak membawa banyak faedah kepada guru untuk membantu murid supaya mencapai pertumbuhan dan perkembangan optimum dengan cara :
i) Menyediakan isi pelajaran yang sejajar dengan keupayaan mental murid contohnya, lembaaran kerja diagihkan mengikut keupayaan murid di dalam kelas.
ii) Menyediakan objektif yang sesuai arasnya. Contohnya ojektif yang perlu dibuat oleh guru mesti bersesuaian dengan tahap penerimaan murid. Murid yang lemah objektif yang disasarkan mestilah lebih rendah berbanding dengan murid yang lebih pintar.
iii) Menyediakan pelajaran bermula daripada yang senang kepada yang susah, konkrit kepada abstrak, umum kepada khusus dan sebagainya. Tujuannya adalah untuk menilai keberkesanan pengajaran dan pembelajaran murid agar objektif tercapai.
iv) Menggunakan strategi pengajaran-pembelajaran yang secocok dengan perkembangan mental, jasmani dan emosi murid.
v) Memotivasikan murid dengan pelajaran yang menarik serta bermakna.
Setiap kanak-kanak ada potensi untuk berjaya dalam kehidupan. Terdapat banyak cara untuk melihat potensi yang ada pada kanak-kanak. Satu criteria untuk mengkaji potensi kanak-kanak adalah melalui kecerdasan.
Menurut Howard Gardner, kecerdasan terbahagi kepada 8 jenis iaitu :
i) Verbal / linguistic iaitu kebolehan penguasaan, pembentukan dan memproses bahasa.
ii) Logikal / matematikal iaitu kebolehan berfikir secara logical, induktif dan ke satu tahap deduktif, mutlak, mengenal corak gometri dan juga corak numerikal, dan boleh mengamati konsep abstrak.
iii) Spatial iaitu kebolehan mengesan imej.
iv) Muzikal iaitu kebolehan menghasilkan atau menghayati muzik.
v) Kinestatik iaitu anugerah pergerakan badan, sama ada sistem otot kasar atau otot halus.
vi) Interpersonal iaitu berkaitan dengan kebolehan untuk memahami dan berkomunikasi dengan orang lain serta untuk memudahkan hubungan dan proses kumpulan.
vii) Intrapersonal iaitu berkaitan dengan kebolehan untuk agak melindungi daripada rakan sebaya, mempunyai rasa kendiri yang kuat, mempunyai kebolehan kepimpinan merujuk kepada hal yang membuat keputusan yang barangkali tidak digemari oleh orang lain.
viii) Naturalis iaitu kebolehan untuk memerhati corak dalam alam semula jadi dan memahami alam semula jadi dan sistem buatan manusia.
Terdapat beberapa cara untuk guru membantu murid supaya mencapai pertumbuhan dan perkembangan yang optimum melalui konsep ini iaitu :
a) Verbal / Linguistik : Guru boleh
i) membaca kepada murid dan biarkan mereka membaca kepada guru
ii) membincangkan pengarang buku bersama kanak-kanak
iii) membuatkan kanak-kanak merumus dan bercerita semula yang telah dibaca.
b) Logikal-matematikal : Guru boleh
i) bermain dengan kanak-kanak permainan logik
ii) sentiasa menuggu untuk situasi yang boleh merangsangkan kanak-kanak untuk berfikir dan membina pemahaman tentang nombor.
c) Ruang (Spatial) : Guru boleh
i) mempunyai pelbagai bahan kreatif untuk digunakan oleh kanak-kanak.
ii) membuatkan kanak-kanak menyelesaikan teka silang kata dan mencipta carta.
d) Muzikal : Guru boleh
i) memberi kanak-kanak peluang untuk bermain dengan alat-alat muzik
ii) menggalakkan kanak-kanak untuk mencipta lagu mereka
e) Tubuh / Kinestatik : Guru boleh
i) membawa kanak-kanak ke acara-acara sukan dan ballet
ii) menggalakkan kanak-kanak menyertai aktiviti tarian
f) Interpersonal : Guru boleh
i) menggalakkan kanak-kanak bekerja dalam kumpulan
ii) menggalakkan kanak-kanak menyertai persatuan
g) Intrapersonal : Guru boleh
i) menggalakkan kanak-kanak mempunyai hobi dan kegemaran
iii) menggalakkan kanak-kanak menggunakan imaginasi mereka
h) Naturalis : Guru boleh
i) membawa kanak-kanak ke muzium sains semula jadi
ii) mewujudkan pusat pembelajaran semula jadi di bilik darjah
Motivasi merupakan kecenderungan seseorang untuk menjalankan aktiviti yang dirangsangkan oleh sesuatu insentif. Motivasi ialah minat murid dalam tugas-tugas akademik dan bahan-bahan pembelajaran akademik.
Motivasi terbahagi kepada 2 jenis iaitu motivasi ekstrinsik dan motivasi intrinsik. Motivasi ekstrinsik diasaskan oleh ahli-ahli behavouris dan melibatkan insentif luaran seperti memberi ganjaran dan denda. Misainya, seorang murid belajar bertungkus-lumus kerana dia mahu memperoleh gred baik atau mahu mengelakkan daripada didenda oleh ibu bapanya.
Manakala motivasi intrinsic pula diasaskan oleh mazhab kognitif yang menekankan faktor-faktor seperti azam diri, rasa ingin tahu, cabaran, dan usaha. Ia berdasarkan andaian bahawa persepsi dan pemikiran kita tentang aktiviti atau peristiwa atau sumber-sumber intrinsik, mempengaruhi cara kita memberi respons.
Terdapat beberapa cara untuk guru meningkatkan motivasi murid-murid iaitu :
a) Suasana pengajaran dan pembelajaran
Guru-guru harus menyediakan suasana yang kaya dan kondusif bagi murid-murid untuk pembelajaran mereka. Harus terdapat pelbagai jenis sumber supaya mereka dimotivasikan untuk belajar.
b) Pembelajaran koperatif dan kolaboratif
Murid yang bekerjasama akan meningkatkan tahap motivasi kerana keperluan sosial, emosi murid serta keperluan akademik mereka diambil kira. Strategi ini akan membantu murid berkembang sebagai suatu kumpulan.
c) Pengukuhan semula
Pengukuhan positif atau negatif boleh digunakan untuk memotivasikan murid untuk belajar. Misalnya, tugasan-tugasan baik murid boleh dipamerkan di dalam bilik darjah untuk menggalakkan murid lain melakukan tugasan yang baik.
Perbezaan individu merujuk kepada ketidaksamaan di kalangan individu-individu sama ada dari segi fizikal (seperti tinggi dan berat tubuh badan), mental, sosial dan emosi.
Bagi menghadapi perbezaan individu kanak-kanak, guru boleh mengambil langkah-langkah berikut :
a) Cuba memahami perbezaan-perbezaan itu, menerimanya, berempati dengan pelajar itu serta berusaha untuk membantu mereka.
b) Pelbagaikan isi pelajaran agar pelajar yang berbeza dari segi kognitif dapat faedah dari satu-satu pelajaran itu.
c) Mengumpulkan murid mengikut pencapaian mereka,iaitu kumpulan A,B dan C. Guru boleh memberi bimbingan yang lebih kepada murid lemah di dalam kumpulan C manakala muridr yang cerdas dalam kumpulan A boleh digalakkan membantu murid yang sederhana pencapaiannya di dalam kumpulan B.
d) Pelbagaikan strategi pengajaran agar sesuai dengan kebolehan murid yang berbeza itu.
e) Alat bantu mengajar hendaklah juga dipelbagaikan agar murid yang berbeza dari segi kebolehan atau minat mendapat faedah daripadanya.
f) Aktiviti-aktiviti pembelajaran hendaklah sejajar dengan kebolehan dan minat murid. Aktiviti yang terlalu sukar akan membosankan mereka yang lemah, manakala yang terlalu senang tidak pula mencabar bagi yang cerdas.
g) Aktiviti pemulihan hendaklah dikendalikan untuk murid yang lemah. Sebaliknya, aktiviti pengayaan hendaklah disediakan untuk murid yang cerdas dan yang telah selesai menyempurnakan satu-satu unit pembelajaran.
h) Perhatian dan layanan individu hendaklah diberi kepada amat lemah. Layanan seperti ini meningkatkan keyakinan dan harapan murid berkenaan