Subject: AGENDA TRANSFORMASI NEGARA Fri Aug 17, 2012 12:11 pm
AGENDA TRANSFORMASI NEGARA
Dalam konteks mempertingkatkan daya saing modal insan negara, melonjakkan ekonomi negara ke paras ekonomi pendapatan tinggi dan menjamin kelestarian jati diri bangsa Malaysia inilah pucuk pimpinan Kerajaan menggarapkan agenda transformasi negara berasaskan falsafah induk ‘1Malaysia: Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan’. Inilah falsafah induk dan inilah hala tuju segala perancangan dan inisiatif baharu Kerajaan bagi merealisasikan hasrat Wawasan 2020 — Malaysia sebagai sebuah negara perindustrian maju menjelang tahun 2020.
Inilah juga misi utama jentera pendidikan segenap peringkat — pejabat KPPM, bahagian-bahagian, Institut Aminuddin Baki, Institut Pendidikan Guru Malaysia, jabatan- jabatan pelajaran negeri, pejabat-pejabat pelajaran daerah, bahagian-bahagian teknologi pendidikan negeri, sekolah- sekolah dan pusat-pusat kegiatan guru. Warga pendidik, yang menggelarkan dirinya profesional, bertanggungjawab menggalas agenda transformasi negara, memikirkan cara bagaimana menterjemahkannya dalam medan pendidikan yang diamanahkan kepada kita, dengan ikhtiar yang paling strategik, dengan kaedah yang paling inovatif dan dengan pendekatan yang paling berkesan.
Pertama, kita harus memahami falsafah 1Malaysia, Program Transformasi Kerajaan, Program Transformasi Ekonomi dan Rancangan Malaysia Kesepuluh dengan mendalami dan menelusurinya dari kaca mata pendidikan.
1Malaysia: Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan
‘1Malaysia sebagai falsafah induk yang memandu hala tuju negara’. Demikian deklarasi Perdana Menteri Malaysia Yang Amat Berhormat Dato’ Sri Mohd. Najib Tun Abdul Razak dalam Ucapan Bajet Tahun 2011.
Intipati falsafah ini ialah penyatupaduan bangsa Malaysia demi meneruskan agenda membina negara maju. ‘Untuk mencapai kemajuan bagi negara, rakyat perlu dimajukan terlebih dahulu, dan ini dimulakan dengan membentuk sikap penerimaan antara kaum, yang membawa kepada perpaduan yang utuh. Apabila perpaduan dicapai, maka urusan pembangunan negara akan berjalan dengan lebih lancar’
Gerakan membina negara maju di atas landasan perpaduan ini didekati dengan dua strategi: pertama, menjana bangsa Malaysia yang bersatu padu; kedua, menjana warga yang progresif dan dinamik yang berkeupayaan memacu negara.
Penjanaan bangsa Malaysia yang bersatu padu itu dapat dicapai melalui usaha pemupukan ‘sikap penerimaan’ dalam kalangan bangsa Malaysia yang majmuk ini. Sikap penerimaan ini bermaksud sesuatu kaum menerima keunikan kaum yang lain seadanya. Dengan demikian cita-cita ‘hidup bersama dalam satu negara’ dapat direalisasikan. Dengan demikian juga prinsip-prinsip kenegaraan yang telah disepakati bersama, yakni Perlembagaan Persekutuan dan Rukunegara, dapat dihayati dan direalisasi. Seterusnya keadilan sosial dapat ditegakkan, setiap kelompok masyarakat terbela, setiap orang memperoleh peluang dan pertolongan sewajarnya dalam menyumbang kepada kemakmuran dan kesejahteraan negara.
Usaha memupuk sikap penerimaan, merealisasikan prinsip-prinsip kenegaraan dan menegakkan keadilan sosial tersebut menuntut usaha penyuburan nilai-nilai murni, terutamanya hormat-menghormati, rendah hati, kesederhanaan dan berbudi-bahasa.
Selain usaha penyuburan nilai-nilai murni tersebut, tertuntut juga usaha penuangan dan penurapan nilai-nilai aspirasi demi menjana warga yang progresif dan dinamik yang berkeupayaan memacu negara ke paras status negara maju. Nilai-nilai aspirasi tersebut ialah integriti, ketabahan, kesetiaan dan kebijaksanaan. Serentak dengan usaha penuangan dan penurapan nilai-nilai aspirasi ini ialah tindakan yang tersusun dan berterusan bagi mengembangkan budaya prestasi tinggi, budaya ketepatan, budaya ilmu dan budaya inovasi.
Bagaimanakah sikap penerimaan dapat dipupuk dalam jiwa setiap anggota bangsa Malaysia yang berbeza keturunan, berbeza rupa paras, berbeza adat resam, berbeza bahasa ibunda, berbeza agama dan berbeza cita rasa?
Bagaimanakah prinsip-prinsip kenegaraan yang terkandung dalam Perlembagaan Persekutuan dan Rukunegara itu dapat dipancangkan ke dalam kotak akal dan kolam nubari setiap anggota bangsa Malaysia yang tidak pernah merasai pahit getir perjuangan kemerdekaan dan pembinaan negara bangsa?
Bagaimanakah nilai-nilai murni dan nilai-nilai aspirasi tersebut dapat disemai, dituang, diturap, dipupuk dan dikembangkan sehingga mengakar dan bersebati dalam kalbu serta bertumbuh dan merimbun dalam kehidupan sehari-hari?
Bagaimanakah budaya prestasi tinggi, budaya ketepatan, budaya ilmu dan budaya inovasi itu dapat dibina dan disuburkan dengan pantas dan tekal? Walhal pembinaan dan penyuburan sesuatu budaya lebih mudah dibahas daripada dijadikan nyata, apatah lagi budaya yang menjadi tunjang kepada sesuatu bangsa yang maju, progresif dan dinamik.
Jawapan kepada semua soalan tersebut ialah pendidikan. Tampak dengan jelas daripada penghuraian falsafah, konsep dan strategi untuk memanifestasikan 1Malaysia bahawa wahana yang paling berguna ialah persekolahan. Alat yang paling berkesan ialah pengajaran dan pembelajaran. Medium yang paling berpengaruh ialah kurikulum dan kokurikulum. Penggeraknya tiada lain kecuali kaum pendidik dan kaum guru.
Maka benarlah ungkapan Al-Ghazali lebih 900 tahun yang lalu, kira-kira maksudnya: ‘Bagi ilmu pengetahuan ada lima keadaan. Mencari, berusaha dan menghasilkan, yang tidak memerlukan lagi kepada bertanya. Meneliti, iaitu berfikir mencari yang baharu dan mengambil faedah daripadanya. Dan keadaan memberi sinar cemerlang kepada orang lain. Dan inilah keadaan yang semulia-mulianya. Maka barangsiapa berilmu, beramal dan mengajar, maka dialah yang disebut orang besar dalam alam malakut tinggi. Dia laksana matahari yang menyinarkan cahayanya kepada orang lain dan menyinarkan pula kepada dirinya sendiri. Dia laksana kasturi yang membawa keharuman kepada lainnya dan dia sendiripun harum.
Peri pentingnya wahana pendidikan dalam kerja-kerja penempaan manusia yang sarat dengan nilai-nilai murni dan nilai-nilai aspirasi serta menampilkan budaya bangsa yang progresif dan dinamik ini dipertegaskan oleh sarjana pengurusan organisasi Charles Handy dengan memasukkan bab Re-inventing Education dalam buku beliau The Age of Unreason dan memulakan bab tersebut dengan catatan berikut: ‘If changing is really learning, if effective organizations need more and more intelligent people, if careers are shorter and more changeable, above all, if more people need to be more self-sufficient for more of their lives then education has to become the single most important investment that any person can make in their own destiny.’